Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

fredag 10 februari 2012

Fredagsgodis - IRIS

Ibland hittar jag saker som bara får mig att le :-) Så var det när jag såg Iris första gången, det var kärlek vid första ögonkastet!!! Hon är dock svindyr och ovanlig. Jag har sett henne skymta förbi utanför min plånboks gränser eller skadad i en hylla till ett hutlöst överpris (Jag har trots detta petat på den varje gång jag gått förbi) ........Nu är två av tre delar mina!!!!!
Blomsterskålen saknar insatsen så en sån vill jag ha. Givetvis en specialare för just den här skålen så hoppet är inte stort men man skall aldrig säga aldrig!
I en perfekt värld så skulle jag vilja ha 4st ytterfoder men om jag får tag i 2st skulle jag vara helt nöjd!

Det var taskigt ljus i köket så allt blev lite rosa, bilderna längst ner har bättre färg :-)

Tillverkade: Upsala Ekeby
Formgivning: Mari Simmulson
Modell: Skål nr 328 & Vas nr 663
Dekor: Iris
 Och så här ser insatsen ut och det åtråvärda ytterfodret!



De två bilderna ovan är endast lån från okänd internetkälla

11 kommentarer:

  1. Wow, vad snygga, passar ju perfekt hos dig. Hade du dom i skåpet när vi var hos dig minns inte att jag såg dom eller så såg man bara allt annat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj oj oj - Vad det får plats när man stuvar :-) Är ibland rädd att skåpen skall falla ner från väggarna!!! Sista omstuvningen resulterade i att alla skokartonger fick flytta ut ovanpå hallgarderoberna! Jag behöver större lgh till mitt porslin.........

      Radera
  2. Fantastiskt fina! Väldigt fin form på vasen, och tänk att ha sådana ytterfoder i fönstret!

    SvaraRadera
  3. Jättesnygga, jag gillar verkligen Mari Simulssons saker.

    SvaraRadera
  4. Så vacker den här serien var, det kunde jag inte föreställa mig när du beskrev den i lördags! Och chansen att man trillar över några delar är kanske inte så stor, men om jag gör det så slår jag till åt dig direkt!

    SvaraRadera
  5. Jättefina! Hade inte en susning om att det var M Simulssons verk.

    SvaraRadera
  6. Jag hittade skålen/blomsterskålen/vasen på en loppis här i stan för en sissådär 35 kr. Jag lämnade kvar den eftersom den hade flera nagg och den största var ca 1,5 cm stort. Var det ett misstag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fanns insatsen kvar - KÖP till mig!!!!!!!

      Radera