Varför älskar vi att samla....?

Syftet med den här Bloggen är att försöka att öppna ett fönster in bland mina senaste fynd av främst svenskt 50-talsporslin från Gefle.

tisdag 14 augusti 2012

Modell - EA - Kreol - Kanske...?

Som alla vid det här laget vet så snokar jag alltid efter nya fina tekoppar från UE/Gefle. Den här gången fick jag syn på något i en bild hos en annan bloggare: Skaffaren, han har hittat en superretrobutik http://skaffaren.blogspot.se/2012/08/optimala-retrobutiken.html.

Jag sms:ade direkt och bad om kontaktuppgifter och ringde butiken!!! Ett trevligt samtal ledde till köp av två nya koppar som ankom idag ett mycket välpackat paket och däri gömde sig dessa skönheter :-D Liiiite unga men de är så snygga så jag står ut.........

Tillverkare: Gefle
Modell: EA - 1960-
Formgivning: Arthur Percy
Dekor: Kreol/Gul - Helmer Ringström
Material: Flintgods
Jag är dock osäker på att kopparna har rätt fat, för jag har bara sett varianten på bilden under tidigare, men det gör inget om det är så genom att den svarta randen matchar rombmönstret på utsidan! Det här fatet är av en helt annan modell som är lite större, betydligt flatare och med mer distinkt vinkel i godset upp mot själva brämmen. Ringen under koppen passar också utmärkt i fördjupningen på fatet.
Bilden ovan är lånad från Porslinsbloggen

UPPDATERING 120821: Nu har jag fått bekräftat att det är ett annat fat som är korrekt till Kreol!
Förvirringen är total, är det så att koppen med färgrand på insidan men med Kreoldekoren utanpå heter något helt annat?????

Så här skall det se ut när man packar, den här butiken visste vad de gjorde!!!

17 kommentarer:

  1. Jag tror man kunde välja olika faktiskt, ska kolla om mitt fat är märkt med namn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina fat är märkta: Först vanliga stora UE-stämpeln(med GEFLE under)och sedan 10625.

      Radera
    2. Jag tittade just på faten till mina Variant/Lila koppar och de är av en tredje sort men de är stämplade "Variant" och är av Vitroporslin....

      Radera
  2. Den har jag i mitt skåp, tror att det är samma fat, måste hem och titta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir kul att få veta vilket fat du har till din kopp? Det kanske är ett steg närmare gåtans lösning!

      Radera
  3. Tycker faktiskt att faten du fick med till dina gjorde sig bättre än de som "brukar tillhöra". Mycket snygga!

    SvaraRadera
  4. Vilka fina koppar. Tycker faten passar bra.
    Härligt att veta att man inte behöver oroa sig för att det skall vara trasigt när de kom fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välpackade lådor gör mig nästan tårögd nu för tiden...*snyft*...!

      Radera
  5. Svar
    1. Jag har premiär druckit turkisktäppelte med citronhonung ur ena och den vilade riktigt gott på läppen så jag tog mig en påtår!

      Radera
  6. Svar
    1. Det är något speciellt med färgkombon gul/svart/vitt :-D
      Det är nog därför jag gillar dekoren Vera så mycket också!!! En tredje dekor som lockar är Bonny.... så korpgluggarna är aktiviterade!

      Radera
  7. Så fina! Både varianterna av tefat är fina till, men den svarta kanten på dina fat lyfta fram det svarta i koppen. Snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blandar jag totalt alla koppar som matchar i färg, det blir hur snyggt som helst och slutar delvis att grunna på vad som är rätt eller fel :-D

      Radera
  8. SUPERFINA!!!
    Jag hittade ett gäng tefat med gult och svart snyggt mönster häromdagen, som bara är märkta UE och ett gäng siffror. Väntar på att hitta koppar som matchar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till - det kan verkligen behövas i denna djungel!!! Tänk om det fanns ett komplett register, vad livet skalle bli enklare för oss porslinstokar...*suck*...!!!

      Radera